‘Greenwashing’ o com aprofitar-se d’un moviment

En el primer post del blog sobre l’ecoturisme, us vam parlar dels set criteris per distingir l’ecoturisme d’una estratègia de greenwashing. Però, sabeu de què va aquesta pràctica? Avui us ho expliquem.

Què és el greenwashing?

Aquest neologisme prové de l’anglès i es podria traduir al català com “ecorentat”. Està format per les paraules green (verd) i washing (rentat) i fa al·lusió a les estratègies de màrqueting i comunicació per tal de donar una rentada de cara i fer que les marques semblin sostenibles o ecològiques.

La societat és cada cop més conscient que cal implementar la sostenibilitat al nostre dia a dia per tal de reduir els impactes mediambientals i el canvi climàtic. Així doncs, algunes empreses (especialment les menys sostenibles) aprofiten aquesta consciència social amb l’objectiu de vendre més.

Alguns exemples de greenwashing

Marques molt conegudes com Coca-cola o McDonald’s han intentat aquesta estratègia. Ambdues marques (i moltes altres) han fet ús de colors com el verd en les seves campanyes publicitàries o en la seva identitat corporativa. La famosa cadena d’hamburgueses ha entrat al món dels productes vegans i vegetarians per tal d’arribar a un públic molt més extens. És evident que cap d’aquestes dos grans corporacions segueixen sense ser ecològiques després d’aquestes accions, ja que segueixen sobreexplotant els recursos, utilitzant materials insostenibles i generant més consum que els beneficia només a ells.

Com identificar el greenwashing?

Les tècniques que es fan servir per fer una neteja d’imatge a les empreses menys sostenibles solen ser un llenguatge confús, ambigu i sense fundament, vendre “productes verds” i fer ús d’aquest color que s’associa a la natura, l’ús de l’etiqueta “bio”, difondre imatges suggerents i que cridin l’atenció o fins i tot difondre mentides amb dades o missatges totalment inventats.

És important ser conscients a l’hora de consumir per tal de no ser enganyats. No només pel medi ambient, que és afectat com a resultat d’un consum extrem per part de la població, sinó també per als usuaris, ja que ens venen productes com si fossin saludables quan no ho són realment. Cal aprendre a diferenciar i a consumir de manera responsable per un món i una economia millor. Com? Per exemple, comprant productes de proximitat i donant suport als productors locals i distribuidors del territori.